newmag #75
Արտակ Ալեքսանյան
Գնել Նալբանդյան

Հարցազրույցն արվել է «The club» սրճարանում
Լուսանկարները՝ PAN Photo — Վահան Ստեփանյանի

«The Club»-ում մեր՝ իմ ու Արտակի հանդիպումն Աշոտ Բլեյանի հետ ու անկախության, ազատության, Հայաստանի 3-րդ հանրապետության կայացման առաջին տարիների մասին զրույցն անցան «մութ ու ցուրտ տարիների» պայմաններում: Սրճարանում «լույսը  գնաց»:  Սպասավորը, իհարկե, բերեց մոմեր, որոնց աղոտ ու թրթռուն լույսը հավելյալ  խորհրդավորություն հաղորդեց մեր զրույցին, միստիկ կիսատոներ՝ մեր զրուցակցին, ծանր ու  տխուր երանգներ՝ մեր տրտում հարցերին: Երբ ավարտվեց մեր զրույցը և ճանապարհեցինք մեր հյուրին, երիտասարդ մատուցողին հարցրեցի.
— Դուք ճանաչո՞ւմ եք Աշոտ Բլեյանին:
— Ըմմմ…,- մտքերի մեջ ընկավ երիտասարդը,- Բլեյանի դպրոցի հետ որևէ կապ ունի՞:
Ես որոշեցի, որ ինձ միանգամայն բավարարում է 21-րդ դարի սերնդի պատասխանը:

Գնել Նալբանդյան. –  Պարո՛ն Բլեյան, Հայաստանի այսօրվա դպրոցները կարող ենք բաժանել 3 մասի՝ Բլեյանի դպրոցը, Վալդորֆյան դպրոցն ու սովետական դպրոցը՝ ոչ մի դպրոցը: Հայկական դպրոցի մասին մենք չենք կարող խոսել: Անկախության 25 տարում մենք  չկարողացա՞նք հայկական դպրոց ստեղծել, թե՞ այդպիսի բան անհնար է անել:

Աշոտ Բլեյան. — Չհակադրելով, ավելին, ողջունելով Վալդորֆյան դպրոցը՝ չի կարելի այն համեմատել «Մխիթար Սեբաստացի» կրթահամալիրի հետ, քանի որ այստեղ իրականացվող մանկավարժությունը հեղինակային է: Ընդհանրապես Հայաստանում կա երկու պետական կրթական ծրագիր: Մեկը այն պետական կրթական ծրագիրն է, որը ԿԳՆ-ն մշակում և  կազմակերպում է Հայաստանի 1400 դպրոցներում, մյուսն էլի պետական ծրագիր է, բայց  կազմվում և մշակվում է ԿԳՆ պատվերով: Դա անում է «Մխիթար Սեբաստացի»  կրթահամալիրը՝ իր աշխատակազմով: Մենք սարքել ենք «հեղինակային դպրոց», որովհետև մենք մեր արածի հեղինակներն ենք, պատասխանատուներն ենք. և՛ անհաջողություններն են մերը, և՛ հաջողությունները: Այսինքն՝ ուսուցչի՝ գլխավոր գործող անձի կարգավիճակը փոխվել է: Ուսուցիչն անբարեխիղճ կատարողից, փնթփնթացողից, անպատախանատուից վերածվել է իր արածի համար պատասխան տվող, գործուն ուսուցչի:

Գ. Ն. — Դուք համաձա՞յն եք, որ անկախացած Հայաստանում դեռ սովետական դպրոցն է  մնացել:

Ա. Բ. — Անպայման: Ավելի վատ տարբերակը: Որովհետև խորհրդային շրջանում ամբողջական էր համակարգը՝ հասարակարգով, տնտեսակարգով, իր սոցիալական ապահովվածությամբ, տրամաբանությամբ, ամեն ինչով ամբողջական էր: Բայց հետո պատվերը փոխվեց, հռչակումը փոխվեց: Սահմանադրությամբ հռչակված են այլ արժեքներ, այլ հասարակարգ, բաց հասարակարգ է հռչակվել, իսկ դպրոցը մնաց ու ավելի ամրապնդվեց որպես փակ կառույց, փակ դպրոց, որպես կալվածք:

Գ. Ն. — 25 տարում հնարավոր չէ՞ր նոր տիպի դպրոց հիմնել ամբողջ հանրապետության համար:

Ա. Բ. – Այսինքն՝ թե ի՞նչ արագությամբ մենք կանցնենք ճանապարհը: Ինձ մանկավարժության մեջ ճանապարհն է հետաքրքրում: Դանդաղն ու արագը գնահատականի հարց է: Մենք  անհրաժեշտ ճանապարհով չգնացինք: Մենք վերարտադրման ճանապարհով գնացինք: Այսինքն՝ ձևով դարձանք բաց, բայց խորքում՝ ավելի սովետական: Խորքում ազատությունը չկա:

Գ. Ն. — Դա վերաբերում է նաև պետական համակարգի մյո՞ւս ոլորտներին, պետական մյո՞ւս ինստիտուտներին:

Ա. Բ. – Ամենաշոշափելին կրթության մեջ երևաց, հոգևոր ոլորտում: Եվ դա Երրորդ Հանրապետության հիմնադիրների լուրջ վրիպումն էր: 90-ական թվականներին տեսաք, թե  ինչքան արագ Հրանտ Բագրատյանի կառավարության ժամանակ տնտեսական հարաբերություններում փոփոխություններ եղան: Գների ազատականացումը, մասնավորեցումը շատ արագ կատարվեց, հաճախ ասում են՝ վայրի, չգիտեմ, բայց արվեց: Մինչդեռ միանգամից արգելակվեց հենց մասնագիտական կրթության համակարգում: Հենց մասնագետները պետք է փոխվեին, պատվերը պետք է փոխվեր: Պիտի գար նոր մեթոդով, մանկավարժության ոլորտում նոր հասարակարգը յուրացրած մասնագետը: Ստացվեց՝ դուք ձեզ յոլա՛ տարեք, զբաղվե՛ք, դասախոսնե՛ր, ուսուցիչնե՛ր, պրոֆեսո՛ւրա, մինչև մենք  կհաղթանակենք: Այսինքն՝ բարեփոխումների ամբողջականությունը, որը պարտադիր պայման է, փոխարինվեց հատվածականով: Կրթական բարեփոխումներն ուշացրեցին, շա՛տ ուշացրեցին: Այդտեղից էր 94-95 թվականներին իմ արածների հանդեպ հասարակական վերաբերմունքը: 5-6 տարի կոնսերվացում էր, իներցիա, խորհրդային վերարտադրում, ու մեկ էլ՝ Աշոտ Բլեյան նախարարի ռադիկալ թվացող, արմատական թվացող քայլերը: Արդեն քանի՜ տարի է անցել, բայց ոչ ոք նոր բան չառաջարկեց: Ուզում ես ասել՝ այդ դեպքում աղմուկն ինչի՞ համար էր: Պետական իշխանության մեջ էր աղմուկն ավելի շատ, և պետական իշխանությունն էր հրահրում հասարակությանը: Որովհետև պետական իշխանության մեջ էլ  այդ դպրոցն անցած մարդիկ էին, որովհետև ամբողջ հասարակությունն էր անցել խորհրդային դպրոցով, և դրա հաղթահարումը շատ լուրջ աշխատանք էր պահանջում: Առանց երեխայի, քո՜ երեխայի, որ դպրոց է գնում, դու չես կարող դա անել: Քո երեխան պետք է գնա  նոր դպրոց, նոր հասարակության դպրոց: Եվ հանուն երեխայի, նրա ապագայի, նրա դպրոցի, նրա ուսուցչի ու բաց հասարակության է պետք ինքնահաղթահարումը: Հակառակ դեպքում դու սիրահարված ես քո դպրոցին, կարծում ես, թե քո ունեցած արժեքների, արժանիքների համար պարտական ես դպրոցին: Իրականում գուցե ուրիշ բաների ես պարտական, բայց  սկսում ես պաշտպանել այդ դպրոցը՝ դառնալով ոչ թե բաց հասարակության կամ նոր   հասարակության կամ Հայաստանի նոր հանրապետության, այլ այդ դպրոցի պատվիրատուն:

Արտակ Ալեքսանյան. — Դուք համաձա՞յն եք, որ Հայաստանը գտնվում է իր կրթական ցենզի ամենացածր մակարդակի վրա:

Ա. Բ. — Գիտե՞ք, շատ բաներ կատարվեցին հասարակարգի փոփոխության արդյունքում: Օրինակ՝ առաջացավ լրացուցիչ կրթությունը, երբ մարդը սկսեց կրթվել այլ աղբյուրներից,  օրինակ՝ ինտերնետից: Առաջ չկար ինտերնետ:

Ա. Ա. — Դա ի՞նչ կապ ունի կրթական ցենզի հետ, դրանք ընդամենը աղբյուրներ են:

Ա. Բ. – Եթե կրթական ցենզը ձևականացնում ենք, այն համարում ենք փաստաթուղթը, միջնակարգ թե 12-ամյա, անունը կդնեի ֆորմալ կրթություն, ձևական կրթություն…

Ա. Ա. – Հիմա դուք համաձա՞յն եք, թե՞ համաձայն չեք:

Ա. Բ. – Համաձայն չեմ:

Ա. Ա. —  Ինչո՞ւ:

Ա. Բ. — Որովհետև խորհրդային հասարակարգը փոխվել էր: Օրինակ՝ իմ կուրսը: ԵՊՀ ֆիզիկայի ֆակուլտետն ավարտել եմ 1977-ին: 200-քանի հոգի էինք՝ օժտված տղաներ: Բայց  այդ 200-ից քանի՞սն են ֆիզիկոս աշխատում: Այն ժամանակ, երբ մենք ինստիտուտն ավարտում էինք, մենք մեր աշխատանքի տեղը գիտեինք: Հստակ էր, թե բուհերն ինչ են  պատրաստում, և շրջանավարտները որտեղ են աշխատում: Քիչ էին մարդիկ, ովքեր չգիտեին, թե որտեղ պետք է աշխատեն: Հիմա տեսնենք, թե քանիսն են ֆիզիկայով զբաղվում: 10 տոկոսը: Այսինքն՝ հասարակությունը փոխվեց, և այդքան շատ ֆիզիկոսների, ինժեների կարիք արդեն չկա:

Ա. Ա. – Պարո՛ն Բլեյան, դա բոլորովին կապ չունի Ձեր պատասխանի հիմնավորման հետ:  Հակառակը, Դուք ինքներդ ժխտում եք Ձեզ: Դուք ասում եք, որ այժմյան կրթական ցենզը ամենացածրը չէ, իսկ հետո նկարագրում եք ամբողջ կրթական համակարգի իմպոտենցիան, քանի որ աշխատաշուկա են նետվում մասնագետներ, որոնք ոչ մեկին պետք չեն:

Ա. Բ. — Ցենզը չի փոխվել, ուղղակի խորհրդային մասնագետը՝ պոլիտեխնիկն ավարտած ինժեները, մասնագիտական բարձր որակ չուներ, բայց խորհրդային գործարանում անելիք ուներ: Եթե Դուք ասեք, որ նրա որակը բարձր էր, ես կասեմ՝ այդ դեպքում ցո՛ւյց տվեք    խորհրդային արտադրանքը, կենցաղային որևէ տեխնիկա, որը կարելի էր օգտագործել: Ուղղակի խորհրդային տնտեսությունը՝ իր բետոնով, իր մետաղով, իր՝ ամեն ինչով ոչ պիտանի արտադրանքով, հանդուրժում էր իր ոչ պիտանի մասնագետին: Իսկ հիմա չկա այն պատվիրատուն, որը ոչ որակյալ մասնագետի կարիքն ունի: Իսկ հիմա նոր ինժեներ է, նոր  որակ է, նոր պատվեր է: Նոր մասնագետը պիտի դրսում պատրաստվի: Գնա, նոր  տեխնոլոգիա յուրացնի ու գա:

Գ. Ն. – Այսինքն՝ ազատ և անկախ Հայաստանի համար որակյալ ու կրթված կադրեր պատրաստելը դժվար է, և մասնագետները պետք է դրսո՞ւմ պատրաստվեն:

Ա. Բ. — Շատ բնական է, որ հենց ինժեներների, ֆիզիկոսների, գիտնականների մեծ մասը պիտի գար դրսից, որովհետև այստեղ չկա այդ համակարգը:

Գ. Ն. — Այդ դեպքում ի՞նչ անկախության մասին է խոսքը, երբ մեր կրթական համակարգը հնարավորություն չի տալիս տեղում պատրաստել կադրերին: Մենք պիտի սնվենք ուրիշների՞ կրթական համակարգի պտուղներից: Անկախությունն այստեղ տուժո՞ւմ է:

Ա. Բ. — Չէ՛, ոչ թե անկախությունը տուժում է, այլ դու արդեն պետք է օգտագործես քո ազատությունը, առանց սահմանների գործելու և շատ արագ սովորելու հնարավորությունը, կապերն օգտագործես, և քո մասնագետները շատ արագ պատրաստվեն: Օրինակ՝ ուսուցիչների  պատրաստումը կարելի էր այստեղ կազմակերպել միանգամայն այլ կերպ:  Այսինքն՝ ներմուծելով մեթոդներ, դրսից մասնագետներ բերելով, նոր պատվերները հստակեցնելով:

Գ. Ն. — Ինչո՞ւ դա չի արվել:

Ա. Բ. — Նախ՝ իներցիան, հետո՝ խորհրդային կրթական համակարգի գովերգումը:

Գ. Ն. — Լավ, իսկ բարձրագույն ղեկավարությունը չէ՞ր գիտակցում այդ ամենը:

Ա. Բ. – Իրենք դրա ժամանակը չունեին: Այո՛, այո՛, ես կարող եմ ասել, որ իրենք վրիպել են, և իրենք այդ գիտակցումը չունեին:

Գ. Ն. – Խոսքը երեք նախագահների՞ մասին է:

Ա. Բ. — Ժամանակ չկար, ձեռքները չէին հասնում: Մի մասով՝ 1-ին նախագահը (թող ինձ ներեն  հաջորդ 2 նախագահները)՝ որպես գիտության հետ շփված մարդ, երևի թե ավելի  պատրաստված էր դրան, իսկ 2-րդն ու 3-րդը խորհրդային դպրոցի պաշտամունքն ունեին: Հետո մի ուրիշ բան էլ կար՝ սիրաշահելը: Կար մի կաստա՝ ակադեմիկոսների, պրոֆեսորների կաստա: Հիմա էլ կան, բայց այդ կաստան այն ժամանակ ջահել էր, ուժեղ էր, աղմկոտ էր. պարզ է՝ կարող էր բունտ անել: Օրինակ՝ երբ ես նախարար էի, ԵՊՀ պրոֆեսուրան կազմակերպված ձևով անվստահություն հայտնեց ինձ՝ նախարարիս: Վստահ եմ, որ հիմա անհնար է, որ որևէ նախարարի այդպիսի բան կանեն:

Գ. Ն. — Դա լա՞վ է, թե՞ վատ:

Ա. Բ. — Վատ է: Շատ վատ է, որովհետև դա նշանակում է, որ բուհը զրկվել է իր ակադեմիական ազատությունից: Մենք այս 25 տարում մի բան պիտի ունենայինք՝ մի մեծ ձեռքբերում: Համալսարանները՝ մեկը, երկուսը, երեքը, թող լիներ ընդամենը չորս համալսարան, բայց դրանք պետք է լինեին ամենաազատ տարածքը: Այդ համալսարանների պրոֆեսորը, պրոֆեսուրան կարող է դու-ով խոսել առաջին դեմքի հետ, յուրաքանչյուրի հետ, որը իր գաղափարներն է առաջ տանում: Այսինքն՝ հասարակությունը մշտական սնում է ստանում, կուտակում է, ակումուլյացիա է անում, տրանսֆորմացիա է անում: Բոլոնյան գործընթաց կոչվածը միայն դա է: Ազատ համալսարաններն են՝ իրենց պաշտպանված պրոֆեսորով, որ  նաև ուսանողների համար պաշտպանված տարածքներ են ստեղծում: Մեզ մոտ մտածված ձևով բուհերը դարձրեցին անպաշտպան:

Ա. Ա. – Ամոթ չէ՞ մեր երկրի ԳԱԱ-ն՝ իր այսօրվա կառուցվածքով:

Ա. Բ. — Ոչ թե ամոթ է, այլ վտանգավոր է: Շատ վաղուց պետք էր հրաժարվել բոլոր տիպի կոչումներից: Վաստակավորից, նաև գիտական կոչումներից: Պրոֆեսորի պատվավոր կոչումը թող տա բուհն իր դասախոսին: Բայց քանի դեռ դու այդ բուհում աշխատում ես, դու  այդ բուհի պրոֆեսոր ես: Դու ընդհանրապես ասած պրոֆեսոր չես, դա աշխատանքի հետ է կապված: Գիտությունների թեկնածու, դոկտոր: Դու հետազոտո՞ղ ես, թե՞ չէ, գիտնակա՞ն ես, թե՞ չէ: Գիտնականն այն մարդն է, որը զբաղված է գիտական գործունեությամբ հստակ խմբում, լաբորատորիայում: Դու իրեն փո՛ղ տուր, դու իրեն սարքավորո՛ւմ տուր, իրեն գործելու հնարավորությո՛ւն տուր: Թե չէ՝ ես գիտությունների թեկնածո՜ւ եմ, ես դոկտո՜ր եմ, բայց որ նայում ես, 30 տարում ոչինչ չի ստեղծել, ծերացել է: Ակադեմիան այդ առումով ոչ թե հարգալից մարդկանց ծերակույտ էր դարձել, այլ ծերացած մարդկանց հավաքատեղի:

Ակադեմիկոս Պյոտր Կապիցան ունի շատ հետաքրքիր մի ձևակերպում, որը մեր խոսակցության բանալին կարող է լինել: Ասում էր՝ ամենավտանգավոր բանը ծերունական մարազմն է: Այսինքն՝ ստեղծագործող մարդը, լինի գիտնական թե արվեստագետ, ինչ-որ պահից սկսած, կարծում է, թե ինքն այնքան է արդեն ստեղծել, որ կարող է վայելել: Նա սկսում է պահանջել՝ տվե՜ք, տվե՜ք: Այլևս չի կենտրոնանում ստեղծագործելու վրա:

Գ. Ն. — Դուք առաջարկում եք կրթական հեղափոխություն անել: Այդ հեղափոխությունն ո՞վ պիտի անի:

Ա. Բ. — ԿԳ նախարարը, Կառավարությունը, ԱԺ-ն, քաղաքական իշխանությունը: Ով իրոք ռեֆորմատոր է դառնում, բարեփոխիչ է դառնում, անձնավորում է բարեփոխումը, գնում է առաջինը, հարվածն ինքն է ընդունում:

Գ. Ն. — Բայց հասարակությունը պատրա՞ստ է դրան:

Ա. Բ. — Լավ էլ պատրաստ է: Հասարակությունն ուղղակի այս փակ կալվածքներին պատրաստ չէր: Պետք էր բացել այդ կալվածքները, հասարակարգը, որը մենք անվանում ենք բաց հասարակություն, Հայաստանի Հանրապետություն: Հասարակությանը պետք է կրթել: Հանրակրթություն ուրիշ ի՞նչ է նշանակում: Հանրությանը պետք է կրթել, ոչ թե շարունակել տալ անպետք գիտելիքներ, տալ թղթեր, որակավորումներ, դիպլոմներ:

Գ. Ն. – Հանրակրթությունը բարդ ու երկարատև գործ է: Այսինքն՝ առաջիկա 150 տարի՞ն էլ կանցնի այսպես:

Ա. Բ. – Չէ՛, չէ՛, չէ՛: Մենք այդքան ժամանակ չունենք, հագեցում կա, ես վստահ եմ: Եթե մենք  հիմա, նստած այստեղ, պարզ խոսում ենք,  ուրեմն անցել ենք այդ ճանապարհը:

Ա. Ա. — 1990-ականներին Դուք գնացիք Բաքու և գրեցիք հոդված, որ Բաքվում էլ կան մարդիկ: Ընդհանուր առմամբ Ձեր հոդվածն այն ժամանակ սվիններով ընդունվեց: Պատճառը հիմնականում այն էր, որ պատերազմը դեռ ընթանում էր, իսկ Ձեր հոդվածը խաղաղության կոչ էր: Եվ դժվար բան էր ասելը, որ դիմացի խրամատներում էլ մարդիկ կան, ովքեր ունեն ծնողներ ու հարազատներ: Բայց, այնուամենայնիվ, 24 տարի անց Դուք կարծում եք՝ սխավե՞լ եք Ձեր գնահատականում, թե՞ ճիշտ եք: Փորձը ցույց տվեց, որ, այնուամենայնիվ, մեր դիմացը թշնամի է, և որքան քիչ ճանաչես նրան դեմքով, այնքան ավելի կատաղի կկռվես: Մեր  հասարակությունը չապրեց այն մետամորֆոզները, որոնք մենք ակնկալում էինք: Հասարակությունը գնաց ճիշտ այլ ճանապարհով: Եվ 24 տարի անց Ձեր հասակակից Վահե Ավետյանին օդակայանից ուղղակի հետ շպրտեցին Եվրոպա՝ ասելով, որ մենք այլևս չենք հանդուրժում այն խաղաղասիրական կոչերը, որով գալիս-գնում եք: Մենք Ձեզ թշնամի ենք, հասկացե՛ք:

Ա. Բ. — Ես բոլոր դեպքերում մեր հարևանի նկատմամբ չեմ օգտագործի «թշնամի» բառը: Դու  չեք լսի, որ ես օգտագործեմ: Ես կասեմ՝ հակառակորդ, կասեմ՝ տարբեր խրամատ, կասեմ՝ թշնամական ռեժիմում հայտնված: 92 թվականին ես ԳԽ պատգամավոր էի, ես քաղաքական գործիչ էի: Մինչև 94-ը ես պիտի գործեի ու գործում էի՝ իմ կարգավիճակին համապատասխան: Ես ֆիդայի չէի, ես զինվոր չէի, ես պիտի քաղաքական գործիքներ օգտագործեի: Ընդհանրապես պետությունը պետություն է հենց դրանով, որ ամեն մարդ իր տեղում է ու իր գործիքներն է օգտագործում: Երբ պատգամավորն էլ է ֆիդայի, երբ խմբապետն էլ է ֆիդայի, երբ պրոֆեսորն էլ է ֆիդայի, երբ քահանան էլ է ֆիդայի, վտանգավոր է: Չի կայանա խոսակցությունը, չի ձևավորվի, և կլինի այն, ինչ եղավ. մի ձեռքում՝ սուր, մի  ձեռքով՝ խաչ: Խա՛չ բռնիր ձեռքիդ, որովհետև քո գործն այդ խաչը տանելն է, սո՛ւր բռնիր ձեռքիդ, որովհետև օրենքով քո գործիքը, քո առաքելությունն էլ դա է: Երկուսից մեկը պետք է լինի: Սուրն էլ է խաչ, խաչն էլ կա, բայց երբ երկուսը՝ իրար հետ, շատ վտանգավոր բան է: Ես իմ խաչն էի տանում քաղաքական գործչի:  Ես գիտեի պատերազմի խորացման վտանգը, իրական պատերազմի: Որովհետև 92-ին՝ նոր անկախացած երկու պետություններ՝ նոր նախագահներով իրենց արևելագետ (հիշո՞ւմ եք՝ Էլչիբեյն էլ էր արևելագետ): Երկու դեպքում էլ՝ ընտրված նախագահներ: Կար հասարակություն, ես այդ հասարակության ներկայացուցիչն էի: Մենք «Մահ կամ ազատություն» լոզունգով չէինք եկել: Եկել էինք՝ իրավական, ժողովրդավար լինելու, եկել էինք՝ Եվրոպային ինտեգրվելու, դրանով էինք եկել՝ նոր համակեցության գաղափարով: Վերցրե՛ք, նայե՛ք բոլոր ելույթները. այդ մարդիկ եկել էին դրանով, քաղաքական իշխանություն էր, պատերազմի իշխանություն չէր: Այդ ամենը պետք  էր իրենց հիշեցնել: Բաքու իմ առաքելությունը դա էր: Եթե թշնամությունը խորքային լիներ, հավատացե՛ք՝ ես կա՛մ ողջ չէի վերադառնա, կամ որ վերադառնայի, ողջ չէի մնա: Ես գնացել էի նոյեմբերի 4-ից 9-ը և չունեի անձեռնմխելիության մանդատ: Ես սովորական մարդ էի: Եվ երբ հետ եկա, աղմուկ եղավ, հասկանալի է, բայց ես ապրում էի սովորական կյանքով, և ամեն մի անկյունում ինձ կարելի էր կանգնեցնել ու հաշվեհարդար տեսնել: Բայց ո՛չ այն եղավ, ո՛չ այն: Հուրախություն բոլորիս՝ սա նշանակում է, որ 92-ին թշնամանքը խորը չէր: 70 տարի եղբայրաբար ապրելը հետք էր թողել: 1992-ը մի՛ համեմատեք 2015-ի հետ:

Գ. Ն. – Խաղաղության դրոշակով Բաքու այցելելը Ձեր անձնակա՞ն ակցիան էր:

Ա. Բ. — Ես ակցիա չեմ արել: 55 պատգամավորի ստորագրությամբ կոչ եմ ուղղել Հայաստանի, Ադրբեջանի իշխանություններին, քաղաքացիներին, հասարակական գործիչներին, որ  թշնամանքը փոխարինե՛ք կամուրջներով: Եվ ես տեսա, որ Բաքվում այդ գիտակցումը կա,  հասկանում են մարդիկ: Հայաստանում էլ այդ գիտակցումը կար: Սա ասում եմ ամենայն պատասխանատվությամբ: Բայց սկսվեցին Զանգելանի հայտնի դեպքերը: Այդ ժամանակ ՀՀ զորքերը, ցավոք սրտի, դեկտեմբերին մտան Զանգելան: Դա չէր կարելի անել: Դրա անհրաժեշտությունը բացարձակապես չկար: Ես՝ որպես պատգամավոր, դրա դեմ շատ  կտրուկ դուրս եմ եկել՝ վտանգելով ինձ, բայց ասելով, որ չի կարելի դա անել, որ դրա հետևանքները մենք դեռ չենք էլ գիտակցում: Իմ խոսքը պաշտպանված ու մարտունակ Հայաստանի մասին չէ: Մարդ պիտի կարողանա ինքն իրեն պաշտպանել: Բայց  պաշտպանելու ուրիշ ձևեր էլ կան, երբ պետք է լրիվ նոր գործիքներ էլ օգտագործել: Դա է  քաղաքական համակարգը: Իսկ չձևավորված քաղաքական համակարգով ֆիդայական քայլեր անելը բախտախնդրություն է:

Գ. Ն. — Դուք ՀՀՇ վարչության անդամ եք եղել մինչև 1992 թվականը, չէ՞: 1989-92 թթ.:

Ա. Բ. – Այո՛, 1992-ի դեկտեմբերին՝ Զանգելանի դեպքերից հետո, դուրս եմ եկել: Պահպանելով շատ նորմալ մարդկային հարաբերություններ: Ես երբեք թույլ չեմ տվել, որ քաղաքական խոսակցությունը անձնային խոսակցության վերածվի:

Գ. Ն. — Այդ տարիներին ՀՀՇ վարչության նիստում քննարկվո՞ւմ էին պետական խնդիրներ:

Ա. Բ. — Իհարկե: Ամենալուրջ քննարկումն այդ տարիներին ՀՀՇ-ում էր: Կար այսպես ասած մեր սիրելի դաշնակցության թևը, կար «Նոր ուղի» թևը, որի կրողը ես էի, Կտրիճ Սարդարյանն էր, Ռաֆայել Իշխանյանն էր, Վանո Սիրադեղյանն էր, ականջը կանչի: Եվ էլի տասնյակ այդպիսի մարդիկ էին, և իրենց տեսակետները Շուշիի վերաբերյալ շատ զգոն էին: Նույնը՝ 1992-ի Իրանի հետ բանակցությունների հարցում:

Գ. Ն. — Դուք կարծում եք՝ ճի՞շտ է, որ իշխող քաղաքական ուժի վարչությունը քննարկում է պետական խնդիրները: Այդպես, օրինակ, ՍՄԿԿ կենտկոմում էին քննարկում պետական խնդիրները: Նույն ավանդույթի շարունակությունը չէ՞: Այժմ էլ՝ ՀՀԿ ԳՄ նիստերում: Հասարակությունն ասում է՝ ինչո՞ւ է Հանրապետական կուսակցությունն իր ղեկավար մարմնի հավաքներին քննարկում պետական խնդիրները:

Ա. Բ. – Հանգամանքների բերումով 1989-ից «Ղարաբաղ» կոմիտեն կար, Ղարաբաղյան շարժումը կար: Արդար, բայց պահանջատիրական շարժում կար ԽՄ ներսում: Խաղաղ շարժում՝ պահանջատիրությամբ, պատմական անարդարությունը վերականգնելու պահանջով, Հայաստանի և Արցախի վերամիավորման պահանջով, ԽՍՀՄ օրենքներով, քաղբյուրոյի, Գորբաչովի որոշումով, բայց ոչ պատերազմի: Չկար պատերազմի թեմա: Դրա գիտակցումն անգամ չկար: Հետո՝ 1990-91 թվականներին, խնդիրն այլ էր: Առաջ եկավ մեր  կարճատեսությունը, չկռահելը՝ ինչքան արագ է զարգանում ամեն ինչ, պատրաստ չլինելը: ԽՍՀՄ փլուզումը սկսվեց շատ արագ բոլոր ուղղություններով: Ու եղավ հանրաքվեի միջոցով Հայաստանի անկախության հռչակումը: Եվ քաղաքական ուժ էր պետք: Չէր կարող չլինել:  Իսկ «Ղարաբաղ» կոմիտեն կուսակցություն չէր: Քաղաքական մարմին էր պետք, որը կստանձներ անկախ հանրապետության պատասխանատվությունը: Եվ 1989 թվականի նոյեմբերին բնական էր ՀՀՇ առաջացումը: «Հայոց համազգային շարժում» անունը շատ վատ  անուն էր: Ես ասում եմ՝ դա ՀՀԴ անունն էր՝ «Հայոց համազգային դվիժենիի» հայերեն տարբերակը: ՀՀԴ-ն կար, իրոք պետք է նոր անուն լիներ: Բայց ինչ-որ համաձայնեցումներ, ես ասում եմ՝ հանցավոր համաձայնություններ էին ձեռք բերել: Ես էդ ժամանակ մտա ՀՀՇ.  «Ղարաբաղ» կոմիտեի անդամ չէի կարող լինել, պահանջատիրական շարժման անդամ չէի կարող լինել: Ես մտա մի քաղաքական մարմին, որը ստանձնել էր պատասխանատվությունը: Եթե ոչ ես կամ իմ նմանները, ապա ո՞վ: Մեր սերունդը պետք է լիներ: Մենք չէինք կարող փախչել պատասխանատվությունից, պետք է այդ գործն անեինք, մեր խաչը տանեինք: Իսկ 1989 թվականին ՀՀՇ-ն արդեն քաղաքական մարմին էր, պետք է լիներ քննարկում, ոչ թե…

Գ. Ն. – Այսինքն՝ 90-ականներին դա կարելի էր, հիմա չի՞ կարելի:

Ա. Բ. – Չէ՛, հետո պետական ստրուկտուրան ձևավորվեց, պետական իշխանության մարմինն ուներ Գերագույն խորհուրդ, ուներ Կառավարություն, Կառավարությունը պետք է ինքնուրույն հանդես գար: Այսինքն՝ ամեն ինչ գնում էր պետական շինարարության: Շատ  արագ էր գնում, և առանց այդ քաղաքական մարմնի այդ բոլորն անել հնարավոր չէր: Ընդ որում մենք ոչ թե որոշումներ էինք կայացնում, այլ քննարկումներ էինք անում՝ բաց,  գիշերային: Որովհետև տարբեր ոլորտներ ղեկավարող մարդիկ պետք է մեկտեղվեին: Այլ կերպ հնարավոր չէր: Ասենք՝ Աշոտ Բլեյանն ուրիշ որտե՞ղ հանդիպեր Վանո Սիրադեղյանի կամ Դավիթ Շահնազարյանի հետ: Պետություն կոչվածը ձևավորման ընթացքի մեջ էր:

Գ. Ն. – Այդպիսի մի քննարկման ժամանակ Հրանտ Բագրատյանն առաջարկել է  հանրապետության ժամերը մեկ ժամ հետ տալ և հիմնավորել է, թե ինչու: Հետո պարզվել է, որ ճիշտ հակառակը պետք է ասեր՝ 1 ժամ առաջ տալու մասին: Եվ սկսել է հիմնավորել, թե ինչու է պետք 1 ժամ առաջ տալ: Եղե՞լ է դա:

Ա. Բ. (ծիծաղում է) — Թող չնեղանա Հրանտ Բագրատյանը, որովհետև շատ չեմ ուզում լրջացնել. դե՛, պատմություն է՝ եղել է: Վանո Սիրադեղյանը միշտ ասում էր, որ Հրանտը օժտված մարդ է: Դե՛, երիտասարդ, խոստումնալից, գիտությունների թեկնածու էր, առաջին փոխվարչապետ: Վանոն ասում էր, որ Հրանտը պայուսակի մեջ պահում է թղթեր, ու երբ մի բան է ասում, պայուսակից հանում է թուղթը և ապացուցում իր ասածը: Հաջորդ պահին կարող է պայուսակից հանել մեկ ուրիշ թուղթ և լրիվ հակառակն ապացուցել: Եվ կստիպի, որ իրեն լսես: Մի նիստի ժամանակ Հրանտը շփոթել էր, ու այդպիսի դեպք էր եղել: Եղել է այդպիսի դեպք: Դրա համար եմ ասում, որ 1992-ը պետք չէ համեմատել հիմիկվա հետ: Ոնց որ  քո մանկությունը համեմատես հասունությանդ հետ:

Գ. Ն. – Այսինքն՝ անկախության ճանապարհը եղել է խարխափելո՞վ, սխալվելո՞վ:

Ա. Բ. — Որովհետև դա քո սեփական փորձն էր. ուրիշի փորձը որտեղի՞ց, ումի՞ց: Փողոցից եկել էին մարդիկ, ու մեկ էլ հանկարծ՝ պետություն պիտի ստեղծես: Ի՞նչ անեն. փախչե՞ն, ո՞ւմ թողնեն: Թողնեն կոմկուսի նոմենկլատուրայի՞ն: Իրենք էլ կային, մեծ չափով ներկայացված  էին: Համարյա 40 տոկոսով խորհրդարանում ներկայացված էին, ամեն տեղ կային: Նայեք՛ Խոսրով Հարությունյանից սկած, Գագիկ Հարությունյանով, հանգուցյալ Վլադիմիր Մովսիսյանով: Ով՞ չկար: Խորհրդարանում և Կառավարությունում շատ ավելի մեծ չափով էին  ներկայացված, քան երևի կարելի էր: Բայց մի կողմից՝ դա բնական էր թվում: Տեր-Պետրոսյանն ասաց, որ դա հաշտություն էր, հասարակական համաձայնություն էր: Սփյուքահայ գործիչներ կային. տեսեք՛ քանի ղեկավար ունեինք՝ Ժիրայր Լիպարիտյան, նախարարներ Րաֆֆի Հովհաննիսյան, Վարդան Օսկանյան: Բոլորն այդ շրջանի կադրեր էին:

Ա. Ա. — Պարո՛ն Բլեյան, 90-ականներին հետխորհըրդային պետությունների ստեղծումն էր, ազգային պետությունների ձևավորումը: 2000-ականներին առաջ եկավ գլոբալ համայնքի գաղափարը՝ գլոբալացումը: Հիմա մենք երկրորդ տասնամյակն ենք արդեն մտնում և հասկանում ենք, որ, այնուամենայնիվ, գլոբալացումն իր նպատակին չծառայեց այն մասով, որ ժողովուրդները իրենց չզգացին գլոբալ համայնքի մաս: Մեծ Բրիտանիան դուրս է գալիս (բրեքզիթը), Ամերիկայում ընտրեցին ամենապոպուլյար ներքին քաղաքական օրակարգի մասին խոսող նախագահին: Հիմա, Ձեր կարծիքով, առաջիկա 25 տարում Հայաստանը ո՞ր ուղղությամբ պետք է շարժվի: Մենք ինտեգրվում ենք ինչ-որ կառույցների, միջազգային կազմակերպությունների, տնտեսական միավորումների, ռազմաքաղաքական դաշինքների: Բայց մյուս կողմից էլ՝ կարծես աշխարհը վերադառնում է ազգային տարանջատումներին, մարդիկ ուզում են ունենալ ազգային պետություններ, մարդիկ հասկանում են, որ ամենաօպտիմալ տարբերակը սեփական սահմաններն ունենալն է: Բոլորի հետ լա՛վ եղիր, բայց քո սեփական սահմաննե՛րն ունեցիր:

Ա. Բ. — Նախ առաջին մասով ասեմ: Չգիտեմ՝ ում է պատկանում միտքը. «Ամեն ինչ կասկածի՛ ենթարկիր, որ կարողանաս ավելի խորությամբ ճանաչել»: Եվ կարծում եմ, որ մենք մտնում են  ոչ թե հրաժարման, այլ կասկածի շրջան: Ես նկատի ունեմ Ձեր թվարկած երկրները, ժողովուրդները: Եվրոպան՝ որպես նոր արժեքների ու ոչ թե աշխարհագրական տարածք,  ոչ  այնքան աշխարհագրական տարածք, մի քիչ մեծ արագություն վերցրեց, չհասցրեց յուրացվել, չդարձավ մարդունը, անհատինը, չձևավորվեց նոր քաղաքացի: Այսինքն՝ մի տեմպ վերցրեց, որ գոնե ինձ անհասկանալի էր այդ արագությունը: Որտեղ այդ արագությունը լինում է՝  շրջանցելով մարդուն, հաջողություն չի լինի: Օր առաջ վերջացնել, վերևից հրահանգով, սվինով կտրելով, ձևավորելով նոր մարմիններ՝ սարքել մի նոր մեծ պետություն: Մեկ էլ՝ առը հա՛: Կասկածի շրջանը շատ արագ կանցնի, կտեսնեն, որ այլընտրանք չկա, և կգտնեն, Ամերիկայում էլ, Անգլիայում էլ կգտնեն լուծումները: Բայց Հայաստանի դեպքն այլ է: Եվ պատահական չէ, որ ես նոր ուղի դավանել եմ ՀՀՇ-ի ներսում, ՀՀՇ-ից առաջ, ՀՀՇ-ից հետո, ստեղծել եմ քաղաքական կազմակերպություն, եղել եմ այդ կուսակցության ղեկավարը:  Պատահական չէ, որովհետև այն մտքին եմ, որ մենք պետք է մեր հարևան մահմեդական երկրի հետ համակեցության բանաձևը գտնենք: Պատերազմը վերջն է: Պատերազմով հաղթելն անհնար է: Պաշտպանելն ուրիշ է, բայց պատերազմելը ճանապարհ չէ: Չկա ինձ համար դա: Ո՞ւմ համար է այս հողը: Մարդու համար չէ՞, ինձ համար չէ՞, իմ երեխայի, իմ թոռների համար չէ՞: Հիմա ամենամեծ պարտությունն այն կլինի, որ նոր ծնված 2,5 ամսական Վահան թոռս  այստեղ չապրի: Իմ Շուշոն չվերադառնա որպես օպերային երգչուհի մեր երկիր, իր երկիրը:

Գ. Ն. – Հիմա Դուք Հայաստանի ապագան տեսնում եք Արևելքո՞ւմ, Արևմուտքո՞ւմ, Եվրոպայո՞ւմ, Ռուսաստանո՞ւմ, որտե՞ղ:

Ա. Բ. — Գիտե՞ք, ես չեզոք Հայաստան եմ տեսել միշտ: Ես Հայաստանը չեմ տեսել որևէ բլոկի մեջ: Չեմ տեսել:

Գ. Ն.— Չեզո՞ք: Այսի՞նքն:

Ա. Բ. — Չեզոք: Ազատ: Ազատ ՆԱՏՕ-ից, ազատ Ձեր ասած, ո՞րն էր, ԵԱՏՄ- ից, ՀԱՊԿ-ից, լեզուս էլ չի պտտվում, որ ասեմ: Ես տեսել եմ հաշտեցումը, փիլիսոփայությունը, խաղաղարարությամբ, խաղաղապաշտությամբ, որպես նոր վարք, որ թելադրում են, որ ես իմ  մուսուլման հարևանին վերաբերվեմ հար-գան-քով: Որովհետև այլ դեպքում ես չեմ ապրի այս  հողի վրա: Ես այլընտրանք չունեմ: Ես այստեղի հողի մարդ եմ: Ես այստեղ եմ ծնվել, իմ պապերն այստեղից չեն, բայց ուզում եմ այստեղ ապրել և այս հողը փոխանցել իմ թոռներին՝ որպես ազատ ընտրությամբ գրավիչ բնակավայր: Այսինքն՝ ես չեմ կարող ադրբեջանցու հետ   չգտնել այդ ճանապարհը:

Գ. Ն. – Ամենաերջանիկ պահը, որ ապրել եք այս 25 տարիների ընթացքում՝ անկախությունից ի վեր:

Ա. Բ. — 1991 թ. սեպտեմբերի 21: Դա «ամենա»-ն է, անջնջելին: Երբ ես իմ քաղաքական գործունեության գագաթն եմ համարում: Ազա՜տ: Ես հռչակել եմ, դարձել եմ հիմնադիրը, ստեղծողը Հայաստանի Հանրապետության և դրանից մի օր առաջ էլ ղեկավարում էի ավտոշարասյունը: Երևանի Ազատության հրապարակում հանդիսավարել եմ  տոնախմբությունը: Մոտ 100 հազարի չափ մարդ տոնում էր դա: Ես հրապարակում էի: Հիշում եմ իմ խոսքը, իմ կոչերը՝ մի քանի ժամանոց: Ամենամեծ ցնծությունը եղել է սեպտեմբերի 20-21-ին: Դրանից հետո լիքը օրեր են եղել: Իմ կյանքն ընդհանրապես այդպիսին է՝ Տաթև Բլեյանի  Վահանի ծնունդով (չորրորդ թոռնիկն է) կամ իմ չորրորդ բալիկով՝ 2011 թ. իր ծնունդով: Բանգլադեշում մի սարալանջ կար, 1 հեկտար էր: 30 տարի ավերակ էր: Որոշեցինք նորմալ բանի վերածել բնակիչների միջոցով: Մենք պետք է մաքրենք անջրպետները, պատնեշները, պարիսպները, բետոնը, բորդյուրը, մենք աղբից պիտի ազատենք մեր բնակավայրը, ու որպես բնակիչներ՝ մենք հողը պիտի ազատագրենք սովետական ասֆալտից, բետոնից, բորդյուրից: Էս ամենն ինձ համար տոն է: Եվ դա անում ենք որպես կրթական ծրագիր: Այն էլ՝ «Մխիթար Սեբաստացի» կրթարանի սաների հետ: Այս 30 հազար քառակուսի կիլոմետրը պարտեզի չվերածելը ծույլերի, անզորի, թույլերի բանն է: Որովհետև այդ պարտեզը պիտի երևա, պիտի երևա, որ պարտիզպան ես:  Պիտի երևա, ու հետո կասես, որ նաև պահանջատեր ես:

Գ. Ն.— Անկախության մասին, ազատ և անկախ Հայաստանի մասին ո՞ւմ խոսքը Դուք կուզեիք ընթերցել մեր ամսագրում:

Ա. Բ. – Վանո Սիրադեղյանի, Կտրիճ Սարդարյանի:

Թողնել պատասխան

Ձեր էլ-փոստի հասցեն չի հրապարակվելու։ Պարտադիր դաշտերը նշված են *-ով

Explore More

Գիտության ասպարեզում դեռևս աշխատող մարդիկ էնտուզիաստներ են. կարծիքներ՝ ուղեղների արտահոսքի մասին

Աղբյուրը՝ tert.am Գիտությունների ազգային ակադեմիայի երիտասարդ գիտնականների խորհրդի նախագահ Գևորգ Վարդանյանը գտնում է, որ վերջին տարիներին պետությունը ցանկանում է գիտությունը խթանել, սակայն հարց է, թե կատարված աշխատանքները որքանով են բավարար։ «Մասնավորապես՝

Ամենավտանգավորը՝ իշխանությունը շարունակում է թելադրել եկեղեցուն

«Կարդացել եմ, բայց այդքան էլ հետաքրքիր չէ»,- «Առաջին լրատվական»— ի հետ զրույցում այս մասին ասաց «Մխիթար Սեբաստացի» կրթահամալիրի տնօրեն Աշոտ Բլեյանը՝ անդրադառնալով Կառավարության ծրագրի կրթական բաղադրիչին: «Վերջին 20 տարիներին հասունացած խնդիրներ

Ամբողջ հունիս ամիսը կարող էր լինել ոչ թե քննական, այլ ուսումնական ամիս…

– Պարո՛ն Բլեյան, այսօր Երեխաների պաշտպանության միջազգային օրն է: Որքանո՞վ է Հայաստանում ճիշտ ընկալվում օրվա խորհուրդը, ու որքանո՞վ են երեխաների իրավունքները պաշտպանված մեզանում: – Ինձ համար հունիսի 1-ը եղել և մնում է երեխաների