Խաչատուր Դադայանի «Զմյուռնիայի վախճան»-ը հրապարակումն «Իրատես դե ֆակտո» տպագիր թերթի 2015թ. թիվ 51-րդ համարում կարդացի ամբողջությամբ. շնորհակալ եմ և´ հեղինակին, և´ թերթին, և´ միջնորդ ամենագետ-ամենաանխոնջ ընթերցող Աշոտ Տիգրանյան կրթահամալիրի հասարակագետ-պատմաբանին, ով հոգատար թերթախեղդ անելով ինձ՝ օգնում է կուրսի մեջ մնալ՝ ապահովելով տեղեկատվության ստացման միջոցների հավասարակշռությունը… Զմյուռնիան՝ Թուրքիայի 2-րդ խոշոր քաղաքը Ստամբուլից հետո, սեբաստացիներիս ուշադրության կենտրոնում է վերջին 5 տարում՝ շնորհիվ այնտեղ գործող միջազգային տիեզերագիտական ճամբարի, որին մենք մասնակցում ենք ամեն տարի հուլիս-օգոստոսին՝ ստանալով (շահելով) ճամբարի մասնակցության կրթաթոշակ: Մասնակից 12 սովորողի ճանապարհածախսը հոգում են ընտանիքները, իսկ սովորողների խմբին առաջնորդող 2 ղեկավարներինը՝ կրթահամալիրի արհմիութենական կազմակերպությունն ու «Սեբաստացիներ» կրթական հիմնադրամը… Այսպիսով, կրթահամալիրի 60 դեռահաս-պատանի և 10 ուսուցիչ այս ծրագրով հասցրել են լինել ժամանակակից Թուրքիայում՝ ճամբարային միջավայրում անգլերենով շփվելով ոչ միայն թուրքերի, այլև տասնյակ երկրների իրենց հասակակիցների, գործընկերների հետ, mskh.am-ում ակտիվ-անմիջական-անցենզուր պատմել իրենց տեսածի-լսածի-կարդացածի մասին… Հիմա, երբ 2015-ի մեր «իզմիրցիներն» անհատապես են հանդես գալիս իրենց բլոգներում, ինչպես երեկ՝ Հովհաննես Մելիքյանը, իմ օրվա գրում այսպիսի մի զուգահեռ է առաջանում… Մեր մասնակիցների միակ բողոք-առաջարկը մեկն է՝ Իզմիրի ճամբարը հոյակապ է, բայց ճամբարականներին Իզմիր քաղաքին ծանոթանալու շատ քիչ ժամանակ է տրված… Իսկ հարգելի Խաչատուր Դադայանի պատմությունը Զմյուռնիայի մասին է՝ անհիշելի ժամանակներից մինչև 1922թ. սեպտեմբերի 9-ը, երբ թուրքական զորքը գրավեց քաղաքը, և ջարդերի կազմակերպիչ ու ղեկավար  Քեմալ Աթաթուրքը հայտարարեց. «Երկար նայեցեք այս տեսարանին: Սա մեր երկրում օտար միջամտության վախճանն է: Այս կրակը դրա խորհրդանիշն է: Այն նշանակում է, որ մեր հայրենիքը վերջնականապես ազատագրվել է դավաճաններից և առևտրականներից: Այսուհետև ազատագրված ու մաքրազարդված Թուրքիան կպատկանի միայն և միայն թուրքերին»: Հայոց թվաքանակը Զմյուռնիայում, ըստ հեղինակի մեջբերած փաստականի, էական չի եղել՝ 5-12 հազարի սահմանում. «1631թ. 90 հազար բնակչից 8 հազարն էր հայ, 1840 թ. 130 հազարից` 5 հազարը, 1868 թ. 187 հազարից` 12 հազարը, 1898 թ. 340 հազարից` 11 հազարը»: Այսօրվա Իզմիրում… հայ չկա: Եվ տեղի՞ն է հրապարակման եզրափակումը, ի՞նչ է տալիս այն ապրող հայաստանցուն… Oգնո՞ւմ է իր ներկայությունը հաստատել պատմական Զմյուռնիայում, փորձել այն օգտագործել այսօր իր բիզնեսի, հանգստի, մշակութային պահանջմունքները բավարարելու համար: Մեջ եմ բերում. «Զմյուռնահայությունը ենթարկվեց տնտեսական ցեղասպանության, ցիրուցան եղավ, և գաղթօջախը վերացավ: Վերացավ, բայց դա չի նշանակում, թե մենք մոռացել ենք: Թուրքերի այսօրվա ցանկացած նկրտում՝ մոռացության մատնելու աշխատասեր, ազգանվեր, քարից հաց քամող զմյուռնահայությանը, դատապարտված է ձախողման: Մենք հիշում ենք»:
Կրթությունը, օրագրի հարգելի ընթերցողներ, գործողություն պիտի փոխանցի կրթվողին. կրթահամալիրում մենք կրթում ենք իրական գործունեության (կյանքի) և գործողության միջոցով՝ այսօր լիարժեք ապրելու կարողություններ փոխանցելով: Սոսկ մտապահելը, Ցեղասպանության տարելիցից-տարելից կրկնելն ի՞նչ կարողություն է ձևավորում այսօրվա հայաստանցու մոտ, ի՞նչ կենդանի գործողության է մղում: Ա´յ, սա եմ ես անվանում անգիրի (զուբրիտի) դպրոց:

Գեղարվեստի նախակրթարանի սաները ջրում և ցամաքում: Լուսանկարները՝ Արմինե Թոփչյանի:

Երեկ, օրվա վերջում Մալաթիա-Սեբաստիա եկեղեցում ես հրաժեշտ տվեցի Կարեն Հովհաննիսյանին՝ կրթահամալիրի Դպրոց-պարտեզի բանգլադեշցի, ֆուտբոլասեր սանին, ով Արհեստագործական ավագ դպրոցը չկարողացավ ավարտել, որովհետև ընտանիքն իր աշխատանքի կարիքն ուներ: «Երևանի Սուրբ Աստվածամայր եկեղեցում այսօր` օգոստոսի 13-ին, տեղի ունեցավ ղարաբաղա-ադրբեջանական սահմանին` մարտական հենակետում հակառակորդի գնդակից սպանված 23-ամյա Կարեն Հովհաննիսյանի հոգեհանգստի արարողությունը: Հոգեհանգստի արարողությանը մասնակցում էր ՀՀ պաշտպանության նախարար Սեյրան Օհանյանը, բարձրաստիճաններ, զինվորականներ Հայաստանից և Արցախից: ՊԲ արեւելյան ուղղությամբ տեղակայված զորամասերից մեկի մարտական հենակետում oգոտոսի 12-ին հակառակորդի հրազենից սպանված 23-ամյա Կարեն Հովհաննիսյանը ժամկետային զինծառայող էր, պետք է զորացրվեր դեկտեմբերի 25-ին»:
Ես շփոթված էի, լքված, տեղս չէի գտնում… Ինձ մխիթարեց-հանգստացրեց Դավիթ Բլեյանը, ով տան ճանապարհին այնպես տեղին գգվել էր ինձ, սիրում էր, պաչիկներ տալիս… Մուտքի դռան դիմաց ինչ-որ բաներ էին թափված (ավա՜ղ, միշտ է այդպես) ու Դավիթը կռացավ հավաքելու…
— Դավիթ, ի՞նչ ես անում,- մտքերից (ես հայ-ադրբեջանական 900կմ-ոց սահմանին էի՝ Կարենի հազարավոր ընկերների հետ) սթափվեցի ես…
— Դու բարկանում ես, որ կեղտոտ է լինում ու թափթփված, հավաքում եմ…

Դավիթ Բլեյանը իր պարտեզի ջրավազանում: Լուսանկարները՝ Կարինե Խառատյանի:

Դավիթ Բլեյանը հարցասպան-հարցախույզ է անում՝ իմ, Արմինե մայրիկի պատասխանների միջև հետևողական կրկնելով՝ «խի՜» և «որ անի (ասի), ի՞նչ կլինի…»… Քեզ լսում է շատ ուշադիր, յուրացնում է ասածդ «խի»-երի և «ինչ կլինի» շարանի օգնությամբ: Ինքը չի հոգնում, չի շտապում, չի նյարդայնանում, այլ միտք չի հետապնդում… Նույն կերպ և ես, Արմինե մայրիկը… Ուսուցչի համար կարևոր ամառային վարժասարք (տրինաժոր) է…
Քաջ Նազարն իրականում վախկոտ է, շուրջբոլորը եղած ամեն ինչից վախենում է… Դավիթ Բլեյանը Թումանյանի բոլոր գործերից առանձնացրել «Քաջ Նազար»-ն ու կարդալ է տալիս, քրքրում՝ «խի»-երի և «որ անի (ասի), ի՞նչ կլինի»-ների գործիքներով… Ինչպե՞ս անցնենք «ինչու»-ին… Խի՞ անցնենք. որ չանցնենք, ի՞նչ կլինի… Իսկապես, օգնեք ինձ (մեզ)՝ այս հարցում ավելի վստահ հանդես գալու…

Կրթահամալիրի ճամբարի 5-րդ հերթափոխը Մեղրաձորում: Լուսանկարները՝ Շամիրամ Պողոսյանի:

Այս օրերին մեդիայում Սահմանադրության փոփոխությունների քննարկման պարտադրանքով հաճախ են գործածում մարդու ապրելու իրավունքի ձևակերպումն-վերաձևակերպումը… Գրված է. «Յուրաքանչյուր ոք ունի կյանքի իրավունք: Ոչ ոք չի կարող դատապարտվել կամ ենթարկվել մահապատժի»: Հիմա ո՞վ է ապահովում մեր սահմանադրական գյալաջի անելու, մարզական Համահայկական խաղերը տաշի-տուշիով փակելու իրավունքը. հայաստանյան ու արցախյան բանա՞կը, որոնց կազմում Կարենի նման շատերը՝ իրենց կյանքի գնով արժանանալով հետմահու «Մարտական ծառայության» մեդալի…Ու սրա վերջը ոչ մի կերպ չի երևում: Իսկ ո՞վ է պաշտպանում նրանց՝ մեր շարունակ զոհվող տղաների կյանքի իրավունքը… Էլի՞ բանակը: Կյանքը 25 տարի ցույց տվեց, ցույց է տալիս ամեն օր, որ բանակը, որքան էլ մարտունակ-կարգապահ լինի, չի կարող ապահովել այդ կյանքի իրավունքը. հայ-ադրբեջանական սահմանն այնպիսին է՝ երկար ու բաց, խոցելի, որ այս՝ չհայտարարված պատերազմի ու ցանկացած թույլատրված ագրեսիայի, ցանկացած պատահարի դեպքում զենքի տեսակն է փոխվում, զոհը, հանգամանքները… Մեր գոյատևման, մեր քաղաքական անկարողության թիրախ են դարձել մեր պարտադիր ժամկետային ու պայմանագրային զինծառայողները, նրանցից կազմված մեր բանակը: Դավթի «խի՞»-ն լսո՞ւմ եք…

Հռոդոս հին ու նոր քաղաքը: Հատուկ գրի համար Մարթա Ասատրյանի ֆոտոհաղորդումը:

 #420

Թողնել պատասխան

Ձեր էլ-փոստի հասցեն չի հրապարակվելու։ Պարտադիր դաշտերը նշված են *-ով

Explore More

«Օ՜ֆ, պրծանք վերջապես»-ը մեր կրթական ծրագրի համար չէ…

Կամ՝ հայրիկ, դու քանի՞ ժամ ես քնում… Դավիթ Բլեյանն Արմինե մայրիկի նոր հեռախոսից չի բաժանվում. գիտի՝ ոնց խաղեր-անիմացիաներ նայի, մուլտեր… — Ա՛յ տղա, Դավի՛թ, հեռախոսս տուր, դա իմ հեռախոսն է,

Ինչ կարդաս օգոստոսյան կիրակիով, որ վայել ու հարմար լինի, երբ…

Երբ չինացիներն ամենուր են՝ օդում, ջրում, ցամաքում… մեդիայում… Չինաստանից ու չինացիներից ամեն բան սպասում եմ. ինչե՜ր են անելու մեր ու մեզանից հետո եկողների գլխին, մենակ իրենք գիտեն, մեզ մնում է

Կգաք-կիմանաք, կամ որ գաք՝ կտեսնեք ու մասնակից կդառնաք

Ի՜նչ լավ բան է ասուլիսը, գտնված… Հայտարարում եմ, որ ասուլիս եմ տալիս. 2014-ը ամփոփելու եմ ասուլիսով։ Մեկը հարցնի՝ ո՞նց ես տարին ասուլիսով ամփոփելու։ Կգաք՝ կիմանաք… Չեք գա՝ էլի կիմանաք… կլուսաբանեն mskh.am-ի լրատվականները… Կարևոր