«Առաջին լրատվական»-ի զրուցակիցն է «Մխիթար Սեբաստացի» կրթահամալիրի տնօրեն Աշոտ Բլեյանը:

— Դուք միշտ կարևորել եք մեր երկրում քաղաքացու դերը: Մեկ-մեկուկես տարի առաջ մենք ունեինք ակտիվ քաղաքացի, որը պայքարում էր այս կամ այն խնդրի դեմ և մեծ հաջողություններ էր գրանցում: Վերջին մեկ տարվա ընթացքում կարծես բոլոր նախաձեռնությունները դատապարտված էին անհաջողության : Փաստորեն, բոլորը խոսում են քաղաքացիական հասարակության կարևորության մասին. իշխանությունը խոսում է դրա անհրաժեշտության մասին, բայց տեսնում է վտանգներ, իսկ ընդդիմությունը՝ իրեն հակառակորդ: Պատճառը ո՞րն է, որ այսօր ունենք այն, ինչ ունենք:

— Հիմա իրոք մտահոգիչ վիճակ է: Այժմ մենք պատրաստվում ենք մեր կրթահամալիրի ստեղծման 25-ամյակին և պիտի հանդիսավորությամբ նշենք այն: Դիմում ենք բոլոր սեբաստացիներին՝ հարյուր-հազարավոր շրջանավարտներին, մասնակցելու՝ որտեղ էլ լինեն: Ուզում ենք համախմբող մի բան դառնա, որովհետև մեր մանկավարժությունն է այդպիսին: Հիմա անընդհատ արձանագրում ենք այն փաստը, որ այդ ոգևորողը դպրոցն է՝ իր, իր երեխայի դպրոցը, իր երեխայի կրթությունը, բայց շատ հաճախ՝ անհավես, դժվար շարժվող, երկար կշռադատող: Խնդիրն ունենալ-չունենալը չէ, խնդիրը ոգևորության, հավեսի պակասն է, ինչը բացատրություն չունի:

Հիմա բլոգ եմ վարում և արդեն 90 օր անընդհատ գրում եմ իմ պատմությունը, որը նաև կրթահամալիրի պատմությունն է: Հասել եմ 1988 թ.-ին, ու դարձյալ համեմատությունը հօգուտ այսօրվա մեր հասարակության չի: Ասել, որ այն ժամանակ ավելի լավ էինք ապրում՝ այդ մասին չէ խոսքը: Բայց ինչպիսի աջակցություն էինք ստանում, ինչպիսի ոգեղենություն: Հանրությունը քեզ և՛ պաշտպանում էր, և՛ արձագանքում էր, և՛ պահանջում էր, և հետաքրքիր էր ավելի: Այժմ մենք վարպետորեն ենք կազմակերպում, ավելի խելամիտ, հասուն, բայց  այս հասարակական կապը վտանգավոր վիճակ է: Ինքը՝ հասարակությունը, կարող է մի կողմ կանգնել և իր դպրոցից պահանջել այնպիսի բաներ, որոնք գիտի՝ դպրոցի լուծելիքը չեն: Սա չի թուլացնում մեզ, մենք մեր գործը պիտի անենք, բայց արդեն տեսնում ես այն խնդիրները, որոնք հանրային են, հասարակության առջև են դրված, սկսում ես կասկածել: Նույնը վերաբերում է նաև ուսուցիչներին: Տեսնում ես, որ այդ անհավեսությունը մտել է նրանց մեջ, որքան էլ որ կրթահամալիրը ուրիշ է, որքան էլ որ մենք պաշտպանում ենք մի քանի շերտով, բայց միևնույն է՝ բոլորը այդ հասարակության անդամ են: Իշխանությունը պետք է իմանա, որ սա ընդդիմությունն է: Այս համատարած պասիվությունը որ կա, բոլորիս ընդդիմությունն է: Այս անկյանք հասարակությունը բոլորիս ընդդիմությունն է:  Իմ ընդդիմությունն է նաև, որովհետև առանց իմ ծրագրերի՝ ի՞նչ Հայաստան: Ես այդ ծրագերը չեմ կարող իրականացնել, քանի որ չկա այդ ակտիվ մարդը: Ես ասում եմ՝ այս պասիվ, անհավես, դժվար շարժվող մարդը նախաձեռնող մարդու ընդդիմությունն է:

— Պատճառները որտե՞ղ են:

—  Շուտ են հոգնում, կենսունակությունը շուտ սպառում: Կարելի է ամեն ինչի մեջ մեղադրող բան գտնել, բայց մեկ է, ես ասում եմ՝ թոթափեք այդ հոգնությունը: Թևավոր խոսք է դարձել արդեն՝ հոգնած ես՝ մեռիր: Որովհետև կյանքը ծնունդ է, որ անընդհատությունն է: Հոգնածի հոմանիշը ո՞րն է՝ կամ պիտի մտնես մահիճ և արթնանաս թարմ, կամ մեռիր. ի՞նչ ես ուզում, գերեզման մի դարձրու կյանքը, որովհետև այն հանգստությունը, որ դու ուզում ես՝ գերեզմանում է:  Ես ասում եմ՝ թոթափի՛ր քո այդ հոգնությունը, ապրո՛ղ մարդ: Սիրի՛ր քո երկիրը՝ բոլոր թերություններով հանդերձ:

— Գուցե հոգնեց, որովհետև պայքարները ավելի քիչ արդյունք սկսեցին գրանցել:

— Պայքարեց՝ չհասավ, արդյունք չգրանցեց, ես այդ ամենը հասկանում եմ: Ի՞նչ եք առաջարկում: Սրա վրա կհարատևի ծույլ իշխանությունը:  Դա վտանգավոր բան է, իշխանությանն էլ պետք չի, որովհետև իշխանությունն էլ զավակ ունի: Օրվա իշխանությունն ամենավտանգավոր բանն է: Ես բոլոր ժամանակների իշխանությունում եմ: Ես պատասխանատու եմ այդ առումով, չի կարող օրվա իշխանություն լինել: Դա վտանգավոր բան է նաև իշխանության համար, իր երեխայի, թոռան ապագայի համար:

— Անկախության հերթական տարեդարձն է:  Տպավորություն կա, որ հայրենասիրության պակաս կա: Ինչո՞ւ եմ այդպես ասում. որովհետև հենց  ուսումնական տարին սկսվեց՝ հայրենասիրության դասեր, խմբակներ բացելու հետ կապված պայմանագրեր, համաձայնագրեր ստորագրվեցին: Նախ կուզենայի իմանալ՝ արդյոք կա՞ր դրա անհրաժեշտությունը, և Դուք, որպես կրթության կազմակերպիչ,  այդ կերպ կպատկերացնեի՞ք:

— Ակումբային, ոչ ֆորմալ կրթությունը մեր մանկավարժության առանցքներից մեկն է: Կա ձևական կրթություն՝ դաս-դասարանային համակարգը, վարչահրամայական մեթոդը, որը սովետի և մեր իրականության իներցիոն վերականգնումն է: Եվ կա ոչ ֆորմալ կրթություն, որը ակումբային գործունեություն է: Այսինքն՝ երբ  հավաքված են մարդիկ որոշակի հետաքրքրության շուրջ, երբ բավարարվում է ներքին պահանջմունքը:

Այսօր կրթահամալիրում գործում են տասնյակ ակումբներ՝ կա անիմացիոն ակումբ, ֆոտոդիզայնի ակումբ, երաժշտական լաբորատորիա: Սա բուռն գործունեություն է: Ակումբի ղեկավարը սովորական ուսուցիչ չէ. ես սա ասում եմ, որպեսզի հանկարծ չվարկաբեկենք: Բայց այդ ակումբը ներքևից եկող բան է, ոչ թե պարտադրանք, որովհետև պարտադրելը կլինի նույն ֆորմալ կրթությունը: Երբ մտնում ես Էջմիածին՝ Մշակույթի տան կողքին հսկայական տուն է:  Ասում են՝ ինչ-որ գեներալի տուն է, ես չեմ ճշտել, բայց միևնույն է՝ դա ջնջում է բոլոր ակունքները, դատարկում Հայաստանը: Ի՞նչ նախաձեռնության մասին է խոսքը: Իսկ երբ որ գային այսօրվա մեր ռազմատեխնիկական ինստիտուտներ, այսինքն՝ զորամասի և դպրոցի միջև հաստատվեին այն կապերը, որ հիմա մենք անում ենք ամենատարբեր ռազմամարզական ակումբների ձևով: Ինչպես Արցախում «Ասպետ» ակումբը, այնպես էլ մեր ակումբը նորմալ բան է: Եթե բանակն էլ մեզ աջակցեր՝ այն գործող իրական բանակը, դա անպայման առողջացման կբերեր՝ վստահեցնում եմ Ձեզ: Բայց էս արհեստական, սարքած, հնարովի հայրենասիրության մասին է խոսքը: Հետո շուտով առաջին պլան են գալու այդ դպրոցի տնօրենները՝ շքանշաններով, կռված և չկռված մարդիկ, ու կներեք՝ այդ «յախքը» նորից կրկնվելու է:

Ընդհանրապես, խորհրդային շրջանից այդ ձևականությունը, կեղծիքը ուտող ցեցեր էին, որ կերել են ամբողջ հասարակությանը: Հիմա 25 տարում մենք պետք է ցույց տայինք այն եղանակը,  թե ինչպես ենք հաղթահարում ձևականությունը, կեղծիքը: Բայց դուք տեսել եք, թե ինչպես պնդացրինք, հիմքը դրեցինք և շարունակ դրա վրա նոր բաներ ենք ավելացնում: Ընդ որում, շատ լավ կարող էր լինել:

Մի քանի շաբաթ առաջ ինձ հրավիրեցին՝ մասնակցելու Ինժեներական զորքերի օրվան: Ես մասնակցեցի, լավ տպավորություն ստացա, այնտեղ տեսնում էի տեխնիկական ստեղծագործության հսկայական բան, որ բանակի և դպրոցի հարաբերակցությունը կարող էր բերել նաև դեռահասների մոտ տեխնիկական ստեղծագործության  խթանման աճի: Այսինքն՝ խոսքը միայն բանակի զուտ ֆիզիկական պատրաստվածության մասին չէ, խոսքը կրթության մեջ բանակի, որպես իրական պատվիրատուի, քաղաքացիական ծառայության հանդես գալու մասին է: Սա նորմալ բան է, և այս հարաբերությունները՝ բանակ-դպրոց, չի կարելի փչացնել: Առողջացնող նոր բան պիտի գա: Ուզում եմ ասել՝ երբ կա վերևից եկող թելադրանք, պարտադրանք, էլ ինչի՞ մասին է խոսքը:

— Գուցե իշխանությունները օգոստոսյան դեպքերից հետո՞ զգացին, որ անհրաժեշտ է այսպիսի դասընթացների կազմակերպում:

— Ուզում եմ հասականանք, թե հայրենասիրությունը ոնց է լինում: Դա պահանջում է ամենօրյա խնամք: Երբ դու ամեն օր հոգ չես տանում, չես խնամում մի բան, կարևոր չէ՝ մայրիկն է, բնակարանն է, շունն է, կապը կտրվում է: Հիմա հայրենիքի ու մարդու միջև այդ կապը կտրվել է: Դա շատ լուրջ, վտանգավոր բան է:  Բայց սա ենթադրում է այդ կամուրջների, կապերի բազմաֆունկցիոնալ վերականգնում: Դա երկարատև պրոցես է՝ հայրենագիտություն, ճամփորդություն, վրան խփել, արկածային այլ պայմաններում ժամանակ անցկացնել:

Ամբողջ օգոստոս ամիսը 200-ի չափ մեր դեռահասները անցկացրին ռազմամարզական ճամբարում՝ Հնեվանքում: Պաշտպանության նախարար Սեյրան Օհանյանի հրամանով Ստեփանավանի զորամասը ստեղծեց այդ վրանային, դաշտային ճամբարը: Տեսնեիք՝ դա ինչ հեքիաթ էր՝ իսկական արկած էր. գետում լողալը, դժվարություններ հաղթահարելը, վրանում քնելը, բանակային կյանքով ապրելը, ճաշը եփելը, շփումը զորամասի հետ, կրակելը և այլն, և այլն: Մենք պետք է գնանք այս ճանապարհով: Հայաստանով մեկ կան այդ զորամասերը, բա ի՞նչն է խանգարում, որ Հայաստանում այդ դաշտային ճամբարների թիվը ավելանա, դպրոցների նախաձեռնություններ լինեն գնանք այդ ճանապարհով: Հիմա դրա համար ի՞նչ է պետք: Պետք է վախը հաղթահարել: Այդ վախը վերևից ներքև է: Բոլորը մտածում են միայն աշխատանքը չկորցնելու մասին: Դուք գնացեք մարզեր ու տեսեք՝  ինչ ստրկական են դպրոցի տնօրենի ու մարզպետի հարաբերությունները: Սարսափելի է: Եվ այդ հարաբերություններում՝ կրթություն, ակումբ, ռազմահայրենասիրությո՞ւն: Սա բերելու է ձևականության: Կեղծիքն է բազմապատկվելու, ձևն է շատանալու, ընդունելու է նոր երանգներ:

— Այս մեկ տարին,  սեպտեմբերի 3-ից հետո, ամենաշատը խոսեցինք ինքնիշխանության կորստի վտանգների մասին, երբ Սերժ Սարգսյանը որոշում կայացրեց, որ Հայաստանը պետք է միանա Եվրասիական միությանը: Ի՞նչ ունենք այսօր՝ անկախությունը պահելու համար, ի՞նչ պետք է անենք:

— Ազատության առաջին աստիճանը՝ ինքնուրույնությունը, մենք մոռացել ենք: Եթե մարդն ինքնուրույն չէ, ապա ոչ մի բանի մասին չարժե խոսել: Ահա այստեղ մենք մի երկարատև բաց ունենք:

— Որն այս 25 տարիների ընթացքում չլցվեց:

— Երբ մարդ կարողանում է ծնողներից անկախ ինքնուրույն ապրել, ինքնուրույն ընտանիք դնել, ինքնուրույն վճիռներ կայացնել: Ինքնուրույնը հոմանիշ կարող է լինել նաև անկախության, չէ՞ որ գալիս է նաև տնտեսական ինքնուրույնությունը և պատասխանատվությունը սեփական որոշումների հանդեպ:

Մենք ուզում ենք հասարակական-քաղաքական կյանքը մարդու անձնային կյանքից դուրս դիտել: Բայց նայեք, թե ինչ կյանքով է ապրում այդ մարդը: Այդ մարդուն վերցնում-դնում են քաղաքական ռակուրսի մեջ և ուզում են, որ տարբերվի: Բայց այդպես չի կարող լինել: Մենք շարունակ կարծես ուղղված լինենք դեպի իշխանություն, ու ստացվում է հարձակում՝ մի դարպասի վրա: Նախ՝ չես հասկանում, թե ինչ է նշանակում այդ դարպասը գրավել, և հետո՝ ո՞րն է լուծումը: Այսինքն՝ այն մարդը, ով ինքը պետք է լիներ գլխավոր գործող անձը, ինքնուրույն վճիռներ կայացնողը, խիզախողը, ինքն իրեն այս ամենից օտարել է: Իշխանություն, ընդդիմություն՝ այս առումով մի հոգսի մեջ են, որովհետև երկուսն էլ ցանկանալու են այդ քաղաքացիական, քաղաքական կապիտալը՝ մարդուն: Հիմա մարդու կորուստ է՝ կորցրել ես մարդուն, ուրեմն ամեն ինչ ես կորցրել: Այսինքն՝ մենք ուզում ենք, որ մարդը կորի, բայց հայրենասիրությունը լինի: Ո՞ւմ համար, ինչի՞ համար: Նախ մարդն է, և մնացածն էլ մարդու համար է: Երբ ասում են՝ հայրենասիրության պակաս, ես ասում եմ՝ հավեսի, կյանքի պակաս. հեծանիվ ինչո՞ւ չեն քշում, հոլ ինչո՞ւ չեն խաղում:

— Բայց մենք տեսանք, որ սահմանին օգոստոսյան լարումը կարծես համախմբող դեր ունեցավ: Ի նկատի ունեմ՝ հանրությունը կարծես մեկտեղվել էր, վա՞խն էր հաղթահարում, թե՞ պատերազմի նկատմամբ վախն էր, որ համախմբել էր հանրությանը:

— Դա եղավ, իսկ այսօր կա այն մտահոգությունը, թե՝ հետո՞ , լավ, ո՞րն է լուծումը: Էս հայ-ադրբեջանական հակամարտության, այս թշնամության , այս օտարման վերջը ո՞րն է: Սա օտարման մի խորը անդունդ է: Մի կողմից՝ այն, որ առանց իրար ապրելու չենք կարող, մյուս կողմից՝ անընդհատ ֆիլմեր, թե ադրբեջանական բանակը վերջին տարիներին ինչ ծավալներ է ընդունել, ինչ զենք է գնել: Լավ, իսկ ո՞րն է լուծումը: Այսինքն՝ հիմա հասարակության մեջ կա՞ իրական քննարկում: Այսինքն՝ խնդիրը փակվեց ու վե՞րջ:  Ընդ որում, մինչև վերջ հասկանալի չէ, թե ինչ է կատարվում:  Շատ լավ նախաձեռնություն է հիմա այդ տարկետումը հանելը: Ես ասել եմ՝ մինչև օրենքում փոփոխություն չլինի և ծառայության առումով արդարացիություն չլինի, ես չեմ հավատա, որ ինչ-որ փոփոխություն կա մեր հասարակությունում, հասարակական գիտակցության մեջ: Այդ քայլը թող լինի, հետո նոր կխոսենք: Մենք անընդհատ չպետք է մոռանանք, որ մեր երեխաները թիրախ են: Չի կարելի հերոսացնել բանակը, բանակի հրամանատարին, նախարարին, որպեսզի արդարացնես քո անգործությունը: Եվ այսօր հայ-ադրբեջանական հարաբերությունների, հայ-թուրքական հարաբերությունների կարգավորման մասին նորմալ խոսակցություն էլ չկա:  Եվ եթե Ցեղասպանության 100-ամյակը պետք է անցկացվի այդ տեսակ ձևական, ժամանակավրեպ միջոցառումներով, ապա շատ լուրջ բացթողում կլինի:

[embedplusvideo height=”350″ width=”550″ editlink=”http://bit.ly/1r4wt5r” standard=”http://www.youtube.com/v/hPU01BxaNTs?fs=1″ vars=”ytid=hPU01BxaNTs&width=550&height=350&start=&stop=&rs=w&hd=0&autoplay=0&react=1&chapters=&notes=” id=”ep7796″ /]

Աղբյուրը՝ 1in.am

Թողնել պատասխան

Ձեր էլ-փոստի հասցեն չի հրապարակվելու։ Պարտադիր դաշտերը նշված են *-ով

Explore More

Եթե մարդու համար՝ ապա մարդու հետ…

Հանդիպում կրթահամալիրի Ավագ դպրոցի «Սուրհանդակ» ռադիոյի ստեղծագործական խմբի հետ։ Կարևոր մի փուլ մարդը չի մասնակցում հանրային կյանքի փոփոխություններին, ու դա կոչվում է դպրո՞ց… Աշոտ Բլեյան — Շնորհակալ եմ հրավերի համար,

Ծնկած վիճակից պետք է վեր կենանք ու խոսենք Ադրբեջանի հետ

Համակեցությունը ՀՀ-ի հանձնվելը չէ. դա ճիշտ ճանապարհ չէ։ Կինոյի մարդ ենք բոլորս դարձել, դաժան էդ կինոն մենք ուզում ենք նայել։ Տեսե՛ք, հասարակ բան, երկրորդը Արցախի խնդիրը չէ։ Ես չեմ կարող

Զգուշացեք դեռահասներ

Հայաստանի Հանրային հեռուստատեսության «Ազատ գոտում» Աշոտ Բլեյանն է: Թեման՝ Զգուշացեք դեռահասներ: